zondag 8 juli 2012

Gajewski 2.0

Een van mijn eerste blogartikels ging over de erg creatieve Poolse grootmeester Bartel Mateusz. Nu zijn landgenoot en collega Grzegorz Gajewski moet zeker niet onderdoen want hij lanceerde de laatste jaren tal van opmerkelijke nieuwtjes.
Bron: Wikipedia
Bij het grote schaakpubliek is hij vooral bekend geraakt met zijn opzienbarend nieuwtje in het Spaans waar hij een interessante mix maakte van de Chigorin en Marshallgambiet. De variant kreeg onmiddellijk zijn naam ondanks dat je niet meer dan 2 partijen gespeeld door hem in de Megadatabase kunt terugvinden. Bovendien vond ik achteraf de zet 10...d5 ook terug in een correspondentiepartij maar omwille van het erbarmelijke niveau vind ik het correcter om toch de ontdekking aan Gajewski toe te kennen die met sterk schaak een duidelijke propaganda maakte. Zie hieronder voor Gajewskis stampartij.
De partij werd al snel opgepikt o.a. op chesspub en kreeg pas grote bekendheid toen iets later de topgrootmeester Magnus Carlsen de variant oppikte met succes in de Worldcup Khanty Mansiysk van 2007. Zelf analyseerde ik de opening uitgebreid in 2007. De Chigorin is tegenwoordig mijn hoofdwapen in het Spaans en het Marchallgambiet had ik al geruime tijd mee zitten experimenteren dus was het enigszins logisch om deze hybridevariant ook te bestuderen. Alhoewel de resultaten in de meer dan 20 online blitzpartijtjes met de variant best meevielen, bleek al snel dat de variant moeilijker te vertrouwen was in lange partijen. De conclusies van mijn bevindingen, publiceerde ik in 2007 op chesspub

Van dichtbij heb ik de theorie niet meer opgevolgd sedert 2008. In de databases staan vandaag heel wat partijen met de Gajewskivariant waaruit een aantal zaken af te leiden zijn. De variant wordt niet meer gespeeld op een niveau boven de 2600 elo met zwart. Er is een explosie geweest in de laatste jaren van ontwikkelingen in de diverse kritieke lijnen met verbeteringen aan beide zijden maar ik blijf het gevoel hebben dat de uiteindelijke evaluatie niet gewijzigd is, namelijk interessant maar wellicht dubieus.

Ik was dan ook verwonderd dat Gajewski in de 7de ronde van het ENCI Limburg Open 2012 (het tornooi volgde ik omdat er enkele Belgen meespeelden die echter geen potten braken) toch opnieuw de variant bovenhaalde. Bovendien koos hij voor het duidelijk inferieure 10... exd4 volgens de huidige stand van de theorie dus wou ik wel eens weten hoe de vork aan de steel zat. Bij het napluizen van de opening, kwam ik al snel tot de vaststelling dat ik mij vergist had. De opening zag er uit als een Gajewski, rook als een Gajewski en de zwartspeler heette zelfs Gajewski maar toch was het niet de Gajewski. Nee het was een nieuwe hybide Chigorin en Marshallgambiet met een totaal nieuw complex van kritieke varianten. Opnieuw vond ik het de moeite waard om dit eens in detail te bestuderen wat ik afgelopen weken ook gedaan heb. Hieronder vind je aan de hand van de stampartij een samenvatting van mijn persoonlijke notities.
Ik heb het gevoel dat de Gajewski 2.0 een verbeterde versie is van de eerder vermelde variant omdat het grotendeels de angel uit de kritieke 11./10. d4 lijnen haalt. Ik ben er dan ook zeker van dat we de variant vaker zullen zien alhoewel ze niet zo furore zal maken dan de 1.0. omdat je de anti-Marchallsystemen niet vermijdt. In mijn eerste test online in blitz kreeg ik net dezelfde variant tegen als in de stampartij van Gajewski en ook ik kreeg goed spel maar verloor desalniettemin na een foute zet in het middenspel. De verleiding is dus erg groot om de Gajewski 2.0 te behandelen op dezelfde wijze als de 1.0 wat m.i. niet optimaal is. 

Ik zal in de toekomst zeker het systeem verder online testen. Op chesspub zal ik een link publiceren naar deze blog (in de hoop zo iets steviger het copyright op mijn persoonlijke analyses te kunnen afdwingen) waarna ik verwacht dat een bredere groep van spelers het idee zullen oppikken, analyseren en experimenteren.

Brabo

Addendum 9 juli 2012:
Op chesspub werd ik door PANFR attent gemaakt dat een dikke week geleden, het nieuwtje werd opgepikt door de Griekse grootmeester Halkias. Kotronias, een zeer gerenommeerde theoreticus testte het systeem met toevallig de kritieke witte variant aangeduid in mijn analyses van bovenstaand blogartikel maar kon de opening niet kraken, integendeel want hij kwam zelfs iets slechter te staan. Zie:

De partij laat vermoeden dat de zet h3 gemist wordt in deze kritieke variant maar eerlijk gezegd is het debat nog maar geopend want wit kan zeker zijn spel verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten