maandag 13 oktober 2014

Gratis

De lezer die mijn blog al even volgt of eenvoudig mijn profiel eens bekeken heeft, zal zonder twijfel opgemerkt hebben dat ik van heel veel schaakwalletjes al gegeten heb. Correspondentieschaak, oploschaak, compositieschaak, openingsstudies, eindspelstudies, partijanalyses, reglementen, schaakgeschiedenis, ...  Kortom er zijn weinig domeinen in het schaken waarmee ik helemaal geen ervaring heb. Ook praten over het schaken doe ik erg graag. Op cafe kan best wel leuk zijn maar schrijven over schaken vind ik persoonlijk een veel efficiëntere methode omdat je dan de tijd kunt nemen voor opzoekwerk, om standpunten met voorbeelden toe te lichten,... M.a.w. met schrijven kan je makkelijker diepgang creëren.

Schrijven over schaken deed ik al van bij het prille begin dat ik schaakte. Ik heb wellicht nog de schriftjes (jaren 92-95) ergens liggen waarin ik elke dag neerpende wat ik gedaan had voor het schaken. Nee die ga ik nu niet opzoeken om iets uit te citeren want mijn schrijfsels zijn nu nog niet veel soeps en toen was het uiteraard nog veel erger. Voor het clubblad van mijn 1ste club schreef ik ook heel wat artikels. Daarnaast schreef ik ook verslagen van interclubontmoetingen of tornooien. Sedert 1998 postte ik ook heel wat op het internet maar deze blog is zonder twijfel het grootste schrijfproject waaraan ik ooit heb gewerkt. Ik heb de uren niet bijgehouden die ik erin gestoken heb maar het zijn er erg veel al.

Eigenlijk sta ik er zelf versteld van dat deze blog nog altijd loopt. Bij aanvang van de blog had de oud-wereldkampioen correspondentieschaken Gert-Jan Timmerman mij gewaarschuwd dat ik snel zonder onderwerpen zou geraken. Zelf had ik ingeschat dat ik na 2 maanden wel uitgepraat zou zijn maar vandaag kan ik stellen dat ik zeker nog 5 ideeën heb die ik kan uitwerken in artikels. Dus de blog is nog niet direct aan zijn laatste adem toe. Echter dit betekent niet dat ik geen nieuwe schrijvers meer verwelkom. Eind 2012 deed ik een eerste oproep om er een multi-blog van te maken en de uitnodiging op de startpagina is nog steeds geldig.

Ik vind het spijtig dat er op een aantal uitzonderingen na hierop niet vaker is geantwoord. Meer antwoorden had ik niet perse verwacht maar wel op gehoopt want met meer schrijvers kun je de blog veel aantrekkelijker maken. Ik klaag maar zie dat ook schaakfabriek met dezelfde problemen kampt. Jan Lagrain heeft duidelijk minder tijd dan enkele jaren geleden om zijn nobel project van (Vlaamse) schaakactualiteit te verslaan en er komt spijtig nauwelijks steun van gastschrijvers om het journalistiek niveau van weleer te behouden.

Met bewondering maar ook een zekere afgunst stel ik vast dat wat in Vlaanderen/ Belgie niet lukt, wel kan in Nederland. Schaaksite blijft bijna dagelijks met interessante artikels op de proppen komen waaraan zelfs heel wat topspelers aan meewerken. Is het een mentaliteitsverschil waardoor Nederlanders ook meer topspelers hebben of is er toch iets anders aan de hand? Vorige zomer werd de sluier opgelicht toen er een bericht op schaaksite verscheen voor financiële steun. 35.000 euro tot 50.000 euro per jaar zou er worden uitgegeven door schaaksite. Een bedrijfje had afgelopen jaren dit geld er steeds ingepompt en wou deze uitgaven nu (crisis?) terugschroeven. Tja dit nieuw gegeven brengt uiteraard een heel nieuwe kijk op over schaken schrijven. 

Naar alle waarschijnlijkheid zou schaaksite net met dezelfde problemen kampen als wij hier in België als de financiële steun aan de schrijvers zou wegvallen. Een grote stap verder gaat de kenilworthian die 3 keer de prijs kreeg van beste Amerikaanse blog door te stellen dat professioneel bloggen vandaag amateurblogs irrelevant heeft gemaakt. De amateur kan nooit dezelfde kwaliteit en kwantiteit leveren en wordt hierdoor verwezen naar de achtergrond. Zoiets weiger ik aan te nemen vooral van een blogger die zelf er net de brui aangeeft en wellicht een tikkeltje verbitterd is.

Echter laatstleden op 1 oktober werd Chesscafe plots betalend. Wel het is te zeggen, je moet 50$ betalen en je krijgt het terug in een waardebon van 50$ die je kan spenderen in hun winkel. Dit is geen goed nieuws voor winkels zoals De Denksportkampioen. Dus opnieuw een site met interessante content (op mijn blog refereer ik er af en toe eens naar) die duidelijk de professionele weg opgaat. Zou het dan toch werkelijkheid worden dat gratis steeds minder zal voorkomen op het internet wanneer het over leuke, interessante artikels gaat?

Ik zie sommige clubleden zonder problemen hun portemonnee open trekken wanneer ze iets interessants over het schaken willen weten/ lezen maar ik sta daar veel terughoudender tegenover. Schaken is niet mijn beroep en bijgevolg heb ik altijd getracht om de invloed van geld tot een minimum te beperken. Het is wellicht een dwaze romantische filosofie maar ik geloof nog in het schaken puur om de schoonheid van het spel. Ik sta wellicht eenzaam op een eiland met deze filosofie maar toch hoop ik dat er geregeld mij eens iemand komt vervoegen. Er zijn zeker betere schrijvers dan mijzelf met frisse ideeën. Ik wil niet geloven dat gratis niet meer mogelijk zal zijn.

Brabo

2 opmerkingen:

  1. Verslagen van interclub ontmoetingen zijn nog steeds zeer welkom ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Robert schreef een mooi verslag van de eerste ronde wat ik zeker niet beter kan. Echter ik ben wel bereid om zelf eens een verslagje te schrijven indien er voor een ronde geen vrijwilliger kan worden gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen