woensdag 8 maart 2017

Piondoorbraken

Op de jeugdtornooien wordt mij geregeld gevraagd waar je een coach kunt vinden. Ambitieuze ouders zoeken een meer individuele aanpak voor hun kind waarvoor ze zelfs willen betalen maar kunnen dit niet vinden/ krijgen in de meeste clubs. Het gemakkelijkst lijkt mij het internet want via skype is elke afstand te overbruggen. Zo vind je op chess.com een lange lijst van coaches waaronder zelfs de Belgische FM Hans Renette.

Echter betalende lessen garanderen niet perse betere kwaliteit. Een curriculum, trainerscertifcaat, ... vertellen je niet alles. Op chess.com geeft de Amerikaanse IM en coach Jeremy Silman enkele tips. Een grootmeester is een overkill wanneer je een beginner bent. Na enkele lessen moet je kunnen aanvoelen dat het voor jou interessant is. Durf het aan om van coach te veranderen wanneer je niet tevreden (meer) bent van de lessen. Wees realistisch over de vooropgezette doelstellingen.

Ik ben geen coach maar geef les aan een kransje van beste jeugdschakers in KMSK. In mijn lessen kijk ik o.a. naar de thema's die in de stappenmethode aan bod komen maar ik geef er een eigen interpretatie aan. Trouwens een kleine rondvraag bij mijn leerlingen maakte mij duidelijk dat de meesten al alle stappen hadden doorlopen. Sommigen zijn zeer ambitieus dus het is een uitdaging voor mijzelf om ze iets interessants te kunnen aanbieden. Vooraf stelde ik mij de vraag of dit als beginnende lesgever moeilijk zou zijn maar bijna alles wat ik toonde aan hen was 100% nieuw. Sommige leerlingen hebben meer dan 2000 elopunten dus dit had ik niet verwacht.

Zo besprak ik in de voorbije maanden het thema over piondoorbraken dat in stap 5 aan bod komt. In een paar uurtjes lesvoorbereiding slaagde ik erin een interessante aanvulling te creëren t.o.v. wat in het boek werd verteld. Ik begon met een merkwaardig pionneneindspel waarmee ik onmiddellijk de rekencapaciteiten van mijn leerlingen serieus op de proef stelde. Iedereen in de groep kende wel de 3 tegen 3 pionnen opgave maar de onderstaande opgave was voor hen allemaal nieuw.
Ik moest een aantal tips geven vooraleer men eindelijk de unieke oplossing vond. Iedereen begreep onmiddellijk mijn advies. In pionnendoorbraken kan je niet gokken maar moet je bereid zijn om nauwkeurig varianten uit te rekenen.

Met een tweede opgave boorde ik een nieuw segment aan in pionnendoorbraken. In het stapjesboek wordt hierover niets gezegd maar vaak gaan stukoffers vooraf in pionnendoorbraken. Deze maal wou ik eens kijken wie de schaak-actualiteit volgt. Ik vind zoiets vanzelfsprekend voor ambitieuze leerlingen maar slechts 1 leerling herkende vaag de onderstaande stelling uit een recente toppartij gespeeld in de London Chess Classic 2016.
Soms krijg ik de opmerking dat topschaak heel verschillend is van ons amateurschaak. Wel om dit te counteren, toonde ik ook nog 2 voorbeelden uit mijn eigen praktijk tegen het type tegenstanders die mijn leerlingen zelf ook kunnen verwachten. De eerste is een fragment uit mijn partij die ik al eens gebruikte in het artikel correspondentieschaak.
Niet eenvoudig vonden mijn leerlingen om zulk thema te zien in deze stelling. Het tweede voorbeeld daarentegen ging veel makkelijker om op te lossen. Een ander fragment van dezelfde partij kwam aan bod in eten en drinken deel 2.
Hierna waren mijn leerlingen overtuigd dat stukoffers geregeld vooraf gaan aan piondoorbraken. Ik vermoed dat de les meer dan een uur moet hebben geduurd. Ik laat graag mijn leerlingen zelf een tijdje zoeken naar een oplossing en daarnaast praat ik de tijd makkelijk vol over allerlei nevenaspecten zoals de actualiteit, Fenexcelsior, ....

Ik beweer zeker niet dat dit de perfecte les is. Ik ben een beginner in lesgeven dus ik leer zelf nog veel bij over hoe iets didactisch goed uit te leggen. In elk geval heb ik nog geen klachten gehoord alhoewel misschien mijn lesonderbrekingen door interclub/ tornooien minder aangenaam zijn. Mijn gratis lessen vinden plaats op zondagmorgen van 10.15 tot 12 uur in de sporthal den Boemel te Mechelen. Iedereen is welkom die lid is van de Mechelse club (of wenst te worden) mits een zekere basissterkte.

Brabo

3 opmerkingen:

  1. Proficiat Brabo! Je hebt een boeiende les gegeven. Als ik 60 jaar jonger was schreef ik me in als leerling.

    Toch een bemerking: als je een partijfragment publiceert zet je er de namen van de spelers bij, is het een foto dan zeg je van wie ze is. Maar voor eindspelstudies is bronvermelding blijkbaar niet nodig. Dat pionneneindspel 4-4 is van Kling en Horwitz en verscheen voor het eerst in The New Chess Player #51 in 1853.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Maar voor eindspelstudies is bronvermelding blijkbaar niet nodig. Dat pionneneindspel 4-4 is van Kling en Horwitz en verscheen voor het eerst in The New Chess Player #51 in 1853."

    Na zoeken op het internet vond ik een Spaans artikel http://ajedrezfinales.blogspot.be/2016/02/conceptos-en-la-ruptura.html en een Italiaans artikel http://www.giocareascacchi.it/articoli/Pedone/101-Come-rompere-la-struttura-pedonale-2.html. Het boek waarin de stelling voor het eerst werd gepubliceerd kan je nog steeds kopen voor 29 euro zie http://www.moravian-chess.cz/e-shop/chess-player/the-chess-player-edited-by-kling-and-horwitz-2/?koren=chess-magazines.

    Er zit een apart verhaal aan de publicatie van de stelling in mijn blogartikel.
    Ik meen mij te herinneren dat HK5000 mij 20 jaar geleden eens gezegd heeft dat er naast 3 tegen 3 pionnen ook 4 tegen 4 pionnen mogelijk is. Dus dacht ik, laat ik een 4 tegen 4 pionnenstelling op het bord plaatsen en zien wat dit geeft als evaluatie. Het was even zoeken waar de koningen best staan maar uiteindelijk (mits de schaakprogramma's op de achtergrond te laten draaien) vond ik een stelling met een unieke oplossing.
    Blijkbaar ben ik niet de enige die dit al geprobeerd heb want ik vond nog 2 varianten op hetzelfde thema.
    1) Van der Heijden H in 2001: k7/8/3pppp1/8/3PPPP1/8/8/K7 w - - 0 1
    2) Campioli M in 2002: 8/8/pppp4/8/PPPP4/1k6/8/3K4 w - - 0 1
    Beiden zijn terug te vinden in de database op Arves.

    Het is hetzelfde met muzieknummers vandaag. Soms pleeg je plagiaat zonder het eigenlijk te weten: http://www.hln.be/hln/nl/1326/Eurovisiesongfestival/article/detail/3102018/2017/03/10/Is-onze-inzending-voor-Songfestival-plagiaat-Luister-hier.dhtml

    Trouwens in eerdere blogartikels heb ik altijd de bron vermeld voor eindspelstudies zie bv. http://schaken-brabo.blogspot.be/2014/09/de-horizon.html of http://schaken-brabo.blogspot.be/2016/01/dolle-toren.html

    Tenslotte schrijf ik in mijn artikel "In een paar uurtjes lesvoorbereiding slaagde ik erin een interessante aanvulling te creëren t.o.v. wat in het boek werd verteld." Het kost tijd om zulke studie te creeren. Nu het artikel weerspiegelt ook niet de volledige inhoud van de les want er kwam nog meer aan bod. Dat kan je lezen tussen de lijnen in "daarnaast praat ik de tijd makkelijk vol over allerlei nevenaspecten zoals ..."

    BeantwoordenVerwijderen